Column #col2
Bond
4K Video, Farbe, Ton, 28:40, 2023, In Zusammenarbeit mit dem Jugendforum Gröpelingen: Özgür Ekinci, Lina Jathe, Viktoria Szymanski, Bahar Esmanur Torun, Eda Baycuman, Can-Malik Er, Pelin Kaya, Natalia Ficek, Rukiye Yildiz, Melek Orthey, Salma Agali, Davina Musenge Ndabsele, Hassan Daher
Gemeinsam mit dem Jugendforum Gröpelingen machten wir uns auf die Suche nach Anknüpfungspunkten zu Formen der Solidarisierung und Selbstermächtigung in dem historisch durch Industrie und Arbeitsmigration geprägten Stadtteil Gröpelingen. Ausgehend von Archiv Bildern aus Gröpelingen, die zu Kulissen und Requisiten im Film wurden, setzten wir uns spekulativ mit der Vergangenheit auseinander, um dann eigene Bilder zu produzieren, die sich an ein Archiv der Zukunft richten. Auf Basis von Utopien und Forderungen der Jugendlichen den Ort betreffend, wurden in eigener Regie Szenen inszeniert, die dann performativ untermauert wurden.
Bond
4K Video, color, sound, 28:40, 2023, In collaboration with Youth Forum Gröpelingen: Özgür Ekinci, Lina Jathe, Viktoria Szymanski, Bahar Esmanur Torun, Eda Baycuman, Can-Malik Er, Pelin Kaya, Natalia Ficek, Rukiye Yildiz, Melek Orthey, Salma Agali, Davina Musenge Ndabsele, Hassan Daher
For Bond (2023), Anna Witt collaborated with the members of Youth Forum Gröpelingen. The video that arises from this collaboration, explores the ways which the young people position themselves against the past of this district, perceive its present and consider their future. Together we explored visual and performative spaces to activate forms of solidarity and empowerment in Gröpelingen, a district historically marked by industry and migration. Archival images about strikes and protests of the first generation of so called “guestworkers”, became the backdrops for the film and a tool to reflect on the past, in order to produce their own position for the future. What images do we want to see in the collective memory and how have ideas about self-positioning, discrimination and cultural diversity changed in the eyes of today’s young generation in Gröpelingen? The members of the group are at the same time protagonists in the film and directing the choreographies, in order to keep the control over the images being produced about themselves.